Kişinin yaşadığı sosyete zarfında kıymeti olan , kapasite, hattıhareket ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğhizmetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanımı strüktürlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına mütenasip ) bileğhizmetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis için;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde bileğhizmettirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğhizmetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç taban öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamlık kültürler için nüshadır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme için kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre için bileğhizmetebilir, ancak sürecin doğbirliı bileğhizmetmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biraşkın filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna dayalı farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen standart tanımı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğhizmetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın zarfında eğitime dayalı temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğhizmetikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Yetişek, insan için ömür boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere mütenasip olabileceği kabil istenmedik yönde bile gelişebilir. Yetişek sürecinin hizmetletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabil gelişigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, yetişek merkezleri kabil mekânlarda verilen yetişek formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan yetişek ise informal eğitidir. Doğrusu yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek yapmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belirli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci idari bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise spontane gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yol olarak ele hileındığında ise yetişek sisteminin üç taban ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Mebde; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Süreç; okul zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, sınav özları kabil istenilen davranış bileğhizmetiklikleridir.
Bir Cevap Yazın